søndag 7. desember 2008

Glædelig Jul


Jeg gleder meg til jul! Gleder meg til å komme hjem på lille julaften og spise noe godt. Så pynter mamma og Thea juletreet og jeg får ikke lov å hjelpe til for Thea sier jeg henger pynten på feil sted. Så setter Thea opp julekrybba, men hun setter alltid De Tre Vise Menn feil. Vi blir aldri enige om det. Så går vi og legger oss på madrasser i stua oppe og fniser til langt på natt. Våkner kanskje i løpet av natten av pappas snorking eller mammas pusting. Så står vi opp i passende tid til Askepott, tar med dyna ned og sitter i sofaen; Thea på den bra plassen og jeg på den litt mindre bra plassen. Vi åpner hver vår presang, for det er lov å åpne en presang på morgenen, selv om vi er sytten og femogtyve. Så lurer vi mamma til å komme med brus og noe å bite i til oss. Godteri, eller kanskje en brødskive med gräddeost. Så begynner Askepott og det er så fint så fint, og Thea sier jeg ligner på han huslæreren. På slutten synger vi høyere og høyere på den nynnesangen. Så er det Reisen til Julestjernen, men det vil ikke Thea se på, for den syns hun er så teit. Men jeg vil se på. Så lager mamma medisterkaker og pappa og jeg får smaksprøve. Det er så godt! Så er det dusjing. Da er det alltid mye mas om å ikke bruke opp alt varmtvannet, siden det er fire som skal ha varmtvann, og varmtvann er mangelvare i Knattenskogen 2. Så kler vi på oss varme klær og drar på kirkegården og tenner lys på graven til bestefar Einar. Det er alltid kaldt og vi fryser masse. Men ikke mamma, hun er barbeint i skoene og har bare t-skjorte under den julerøde capen. Og det er alltid vanskelig å tenne lys på kirkegården. Så drar vi hjem og det er Donaldtid! Donald er best på svensk! Litt annoying at bestemor alltid skal prate mest akkurat under Donald, men i år har mamma sagt at pappa må ta henne med på kjøkkenet og skrelle poteter. Hvis ikke boikotter vi og feirer jul i London! Så må vi pynte oss og sminke oss og ordne håret, og så kjører jeg og mamma til kirkegården på Lørenskog, og krøllene i håret blir ødelagt. Thea og pappa er aldri med dit, men jeg må gjøre det, hvis ikke blir det ikke ordentlig jul. På Lørenskog er det enda vanskeligere å tenne lys enn på Rælingen, og det er alltid litt vanskelig å vite hvor gravene er, for det er så mørkt. Vi må alltid vente på tante fordi hun er treig, men vi får alltid med oss ringingen, og da er det liksom ordentlig jul. Så drar vi hjem til oss, og pappa har satt på potetene, og mamma syns det er vanskelig å lage sprø svor. Så spiser og spiser og spiser vi, og ribbe er så godt! Men Thea spiser bare wok og er fort ferdig og er veldig utålmodig. Heldigvis har vi oppvaskmaskin, sånn at vi kan komme fort i gang med pakkene. Thea leser opp litt først, men så blir hun lei, og jobben er min. Mormor klarer aldri følge med når noen åpner, og hun syns alltid vi tar neste pakke for fort. Etter en stund blir Thea lei av pentøyet og skifter til casual. Dvs. pysj. Midt i tar vi en pause og spiser riskrem og krem. Det er to mandler fordi Thea og jeg ikke liker riskrem. Jeg får alltid mandelen, men jeg deler godteriet med Thea. Pappa hakker i riskremen og mamma sier at det er ikke lov. Alle syns riskrem er så godt, mamma syns det er vondt. Så bruker de laaang tid på å lure, og tilslutt er det en som ikke klarer å holde seg. Så åpner vi resten av pakkene, og alle er fornøyde. Bestefar rydder i papiret, og alltid er det noen som tror at noe de har fått har forsvunnet i haugen med papir. De gamle drar hjem, og endelig er det bare oss fire! Det er best! Jeg rydder alle tingene jeg har fått, de andre lar det bare ligge strødd. Og så går vi opp til madrassene igjen og tuller og fjoller og fjotter og ler til langt på natt. Jeg elsker jul hjemme! Jeg vil ikke spise grå ribbe hos Bakkens om to år!

Ingen kommentarer: